Ti dobří a ti špatní
Ne každý bot je vytvořen s nekalými úmysly. Existují boti otevřeně využívaní firmami pro potřeby reklamy i falešné profily, které byly stvořeny kvůli výzkumu sociálních interakcí. Velké množství botů má ale jiné úkoly. Někdy se jedná o způsob, jakým si uživatelé uměle navyšují počet sledujících na sociálních médiích, což následně zvyšuje i jejich viditelnost. Boti tak pomáhají šířit komerční sdělení nebo třeba politické názory, a to nejen přispěním k popularitě skutečných uživatelů, ale i automatickým zanecháním komentářů.
Jak bota poznat?
Zejména na Facebooku a Twitteru platí, že boti mají v profilu obrázek atraktivní ženy. Snaží se tak nejen působit na pudy mužské části publika, ale i zvyšovat svoji důvěryhodnost. Ne vždy se jim to zrovna daří, zvláště v případech, kdy po otevření jejich profilu zjistíte, že neustále papouškují ty stejné věty v reakci na posty. Dalším poznávací znamením představují těžko uvěřitelné životní cesty, které nesou znaky náhodně vytvořeného profilu. Určitě se najde člověk, který se narodil v JAR, studoval na Yale a pracuje v Dubaji. U falešných profilů se ale takové příběhy objevují s železnou pravidelností. Posledním testem je pokus o přímou komunikaci. Ten bývá neúspěšný, protože by se velmi rychle prokázalo, že konverzujete s jednoduchým programem.
Boti dnes tvoří až jednu desetinu profilů na sociálních sítích, vyplatí se proto o nich vědět a umět je rozpoznat. Velké firmy jako Facebook a Twitter vynakládají velkou snahu s nimi bojovat, ale zatím to vypadá, že si na přítomnost robotích profilů budeme muset zvyknout. Každopádně si na ně dávejte pozor a než si někoho přidáte mezi přátele, neváhejte si ho takzvaně proklepnout.