Typy lživých reklam
Ne všechny nekalé způsoby jednání mají svůj původ na internetu, někdy se jedná o dobře vyzkoušené metody z tisku či televize. Upravené obrázky před a po použití určitého produktu, jídlo naaranžované profesionálem pro nejvyšší vizuální efekt... mnoho oblastí reklamy má k pravdomluvnosti a upřímnosti daleko. Digitální prostředí přidává ještě jeden aspekt, kterým je možnost napodobovat systémy, se kterými uživatel běžně pracuje. Určitě jste se setkali s reklamou, která vypadá jako okénko Windows s velkým tlačítkem, které vás vyzývá ke stisknutí. Jindy může reklama vypadat jako otevřený chat či jiný aspekt našeho každodenního používání internetu.
V mnoha případech se nás reklamy snaží rovnou zastrašit a přinutit ke koupi jejich produktu. Není výjimkou narazit na oznámení typu „Váš počítač je v ohrožení!”, které nás mají nejdřív vyděsit a pak nabídnout kýžené řešení.
Dopad lživé reklamy
Lživá a neetická reklama rozhodně nepřinese spokojené zákazníky. Pokud vás na stránku dostane tvrzení o iPhonu k dostání za 500 Kč, které neodpovídá pravdě, nelze čekat, že na stránce zůstanete déle než pár vteřin. Podobné taktiky pak znechucují všechny i vůči normálním reklamním oznámením. Výsledkem je jak masivní rozšíření blokace všech reklam, tak snaha se jim bránit, jež je vnímaná uživateli jako další útok na smysly a peněženku.
Je to začarovaný kruh. Mnoho poskytovatelů kvalitního obsahu závisí na ziscích z reklamy, ovšem pokud si nevyberou dobrou reklamní síť (málokdy sami vybírají konkrétní reklamní partnery), hrozí, že dojde k odlivu jejich publika kvůli lživé a škodlivé reklamě. Nejlepším řešením je proto podporovat vaše oblíbené stránky odblokováním reklamy, ale rychle upozorňovat na nekalé praktiky, jestliže se objeví. A hlavně - buďte vždy ve střehu. Nepodceňujte, co vše si na vás kdo dokáže vymyslet.